کابینت ضد آب

4.4/5 - (5 امتیاز)

اکثر کابینت های موجود در بازار از جنس چوب یا ام دی اف هستند اما اگر بخواهیم آن ها را در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم شود باید از متریال خاصی به عنوان روکش برای حفاظت از مغز چوب آن، استفاده کنیم. به همین منظور از کابینت ضد آب پی وی سی یا ضد آب استفاده می کنیم.

این نوع کابینت ها معمولا زیر سینک به کار می روند که بیشتر در معرض آسیب دیدگی و رطوبت هستند.

ضد آب کردن کابینت

انواع کابینت ضد آب پی وی سی

کابینت های ضد آب بر اساس نوع و جنس به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

کابینت ضد آب PVC : این ماده نوعی پلاستیک است که با استفاده از چندین ورق ضخیم آن، کابینت ضد آب پی وی سی تولید می شوند. از PVC بیشتر برای کابینت های اطراف سینک و برای مناطقی که رطوبت هوا زیاد است و امکان آسیب کابینت ها وجود دارد استفاده می شود. ورق های PVC در کیفیت های گوناگون تولید می شوند.

 کابینت ضد رطوبت ام دی اف

کابینت ضد رطوبت ام دی اف

جنس کابینت های ام دی اف به گونه ای است که در برابر رطوبت، آسیب پذیر هستند به همین دلیل اگر در مناطق با رطوبت بالا و یا در مکانی که احتمال خیس شدن آن وجود دارد (مانند اطراف سینک ظرفشویی)، باید اقدام به ضد آب نمودن آن ها کنیم. اگر از کابینت هایی که با ام دی اف خام مانند نئوکلاسیک ساخته می شود یا کابینت های چوبی قرار است استفاده کنیم، حتما باید از یک رنگ ضد آب برای پوشش آن بهره ببریم.

جهت کسب اطلاعات در مورد نگهداری و نظافت کابینت های آشپزخانه این مقاله را بخوانید.
روش های ضد آب کردن کابینت

کابینت ضد رطوبت چوبی

با توجه به آسیب پذیر بودن چوب در برابر آب و رطوبت و همانطور که در بالا اشاره کردیم، کابینت های چوبی نیز باید ضد رطوبت شوند. به همین منظور از رنگ های ضد آب استفاده می کنیم که نه تنها از کابینت مورد نظر در برابر رطوبت محافظت می کند بلکه با استفاده از این رنگ ها می توان اقدام به زیباتر کردن کابینت نمود. در مدل های کلاسیک کابینت چوبی از رنگ های پلی اورتان و پلی استر استفاده می شود که ضخیم هستند.

روش های ضدآب کردن کابینت ها

بهتر است کار را به متخصص بسپارید اما روش های خانگی برای مقاوم کردن کابینت در برابر رطوبت نیز وجود دارد :

اسپری ضد آب

این اسپری ها نوعی محلول است که برای ضد آب کردن ورق های ام دی اف استفاده می شود و توسط افراد عادی و غیر متخصص به کار می رود. اگر از این اسپری ها می خواهید برای کابینت های کارکرده استفاده کنید حتما قبل از استفاده باید کابینت را تمیز نمایید.

به جای اسپری های ضد آب از چسب آکواریوم استفاده نکنید زیرا این چسب ها پس از مدتی خاصیت خود را از دست می دهند.

روغن مخصوص

از این روغن ها در هنگام برشکاری توسط کابینت سازها استفاده می شود. البته کیفیت آن صد درصدی نبوده و نمی شود آن را تضمین کرد.

کابینت ضد آب

مزایای کابینت ضد آب پی وی سی

اگر کابینتی مورد نفوذ آب یا رطوبت قرار گیرد، در ابتدا روی آن برآمدگی ایجاد شده و به مرور پوسته پوسته می شود. البته این موضوع تنها در مورد کابینت صدق نمی کند و اگر از چوب یا ام دی اف در ساخت کمدهای حمام، استخر، چوب و مصنوعات چوبی در تراس و … استفاده می کنید حتما باید اقدام به ضد آب نمودن آن کنید تا عمر محصول افزایش یابد.

مقاوم کردن کابینت ها در برابر رطوبت، ضمن اینکه آن ها در برابر رطوبت مقاوم کرده، مانع نفوذ حشرات، رشد باکتری و قارچ، افزایش طول عمر و مقاوم در برابر خط و خش می کند.

این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه کیفیت رنگ و یا PVC بیشتر باشد طول عمر کابینت نیز افزایش می یابد.

معایب کابینت های پی وی سی

تنها موردی که در مورد معایب این کابینت ها می توان به آن اشاره کرد هزینه بالای این کار است به خصوص در مورد کابینت های چوبی یا روکش چوب که خود کابینت نیز قیمت بالایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *