معایب کابینت ام دی اف

4.8/5 - (5 امتیاز)

کابینت های ام دی اف جزو پرکاربردترین کابینت های موجود در بازار هستند. به دلیل قیمت مناسب این دسته از کابینت ها طرفداران زیادی داشته اما متاسفانه این کابینت ها نیز مشکلاتی به همراه دارند. در این مقاله از وبلاگ حامی چوب، معایب کابینت ام دی اف MDF را برای شما شرح داده و راه های مقابله با آن را نیز توضیح داده ایم تا اگر قصد خرید کابینت MDF را دارید به تمامی جنبه های آن اشراف پیدا کنید.

جهت سفارش و استعلام قیمت کابینت ام دی اف می توانید به بخش مربوط به آن مراجعه کنید.

آسیب پذیر در برابر رطوبت، بزرگترین عیب ام دی اف

ماده اصلی ورق های ام دی اف از جنسی است که نسبت به رطوبت آسیب پذیر است البته که بر روی ورق های کابینت ام دی اف یک لایه ضد رطوبت از جنس ملامینه پوشانده شده اما این لایه نیز ممکن است آسب ببیند و یا در مکان هایی از ام دی اف که برش ایجاد شده و روکش ضد آب وجود ندارد، رطوبنت نفوذ کرده و مغزی آن نیز در خظر آسیب است. همچنین کابینت فرم و شکل خود را از دست داده و ظاهری نازیبا ایجاد می شود.

این مسئله به خصوص برای کابینت های اطراف سینک و مناطقی که رطوبت هوا در آن جا زیاد است، بیشتر صدق می کند.

معایب کابینت ام دی اف

شل شدن پیچ و مهره

مغزی اصلی MDF ماده ای فشرده است که استجکام مناسبی دارد اما متاسفانه به مرور زمان ابزارها و مهره های به کار رفته در کابینت ام دی اف ممکن است شل شوند.

رزین استفاده شده در MDF برای سلامتی مضر است!

برای ساخت ام دی اف از رزین استفاده می‌شود که مقدار بسیار کمی فرمالدئید موجود در رزین ممکن است برای سلامت جسم افراد خطرناک باشد و باعث اختلالات تنفسی در کودکان و سالخوردگان می شود. البته کابینت سازها بیشتر در معرض این مسئله هستند چرا که فرمالدئید در قسمت مغزی کابینت وجود دارد و در تماس با افراد عادی نیست.

تعمیر و ترمیم سخت

اگر کابینت ام دی اف شما در اثر خراش، بریدگی و یا ترک خوردگی قرار بگیرد ترمیم آن بسیار دشوار است. به عنوان مثال همین مشکل در کابینت های چوبی با سمباده به راحتی برطرف خواهد شد اما متاسفانه در کابینت های MDF حل این مشکل آسان نیست.

راه های جلوگیری از آسیب کابینت ام دی اف

عدم مقاومت در برابر حرارت و گرما

کابینت ام دی اف تا یک درجه مشخصی از گرما را می تواند تحمل کند. حرارت بیشتر از تحمل باعث پوسته پوسته شدن یا تغییر رنگ در آن می شود.

هر چه رنگ کابینت روشن تر باشد این مسئله بیشتر به چشم می آید و حل آن نیز دشوارتر است.

آسیب پذیری در برابر فشار

این دسته از کابینت ها نمی توانند وزن زیادی را تحمل کنند و ممکن است در اثر وزن بالای ظروفی که روی آن قرار دارند قوس برداشته و خم شوند.

حساس در برابر شوینده های قوی

اگر مواد اسیدی مانند ترشح ترشی یا سرکه با ام دی اف برخورد کند و یا برای تمیز کردن آن از مواد شوینده قوی استفاده شود رنگ کابینت آسیب دیده و دچار تغییر می شود.

نفوذ حشرات

اگر ام دی اف خیس شود مکان مناسبی برای نفوذ حشرات به آن است.

عدم بازیافت توسط طبیعت

در فرآیند ساخت کابینت MDF از مواد شیمیایی استفاده می شود به همین دلیل امکان بازیافت آن ها وجود ندارد.

بزرگترین عیب ام دی اف

راه های جلوگیری از آسیب کابینت MDF

  • استفاده از یونیت PVC برای مناطق اطراف سینک که در خطر نفوذ آب هستند
  • آب بندی درزهای برش خورده با استفاده از ابزاری به نام T و یا استفاده از چسب آکواریوم
  • استفاده از سنگ های مقاوم و غیر قابل نفوذ در برابر آب و رطوبت مانند کورین
  • استفاده از پیچ و مهره، اتصالات و ام دی اف با کیفیت برای مقابله با شل شدن
  • گذاشتن ظروف سنگین در طبقه پایین برای جلوگیری از قوس برداشتن طبقات
  • استفاده از آب برای تمیز کردن کابینت و خشک کردن بلافاصله

با وجود معایب کابینت ام دی اف MDF، اگر نوع با کیفیت آن انتخاب شده و به درستی از آن نگهداری شود تا حدود ۲۰ سال می تواند ماندگاری داشته باشد. البته این مسئله به کیفیت کار سازنده کابینت بستگی دارد.

حامی چوب

مجموعه حامی چوب طراح و تولید کننده انواع کابینت آشپزخانه است. ما با به صورت تخصصی بیش از ۲۰ سال در زمینه ساخت کابینت تجربه داشته، و با بهره مندی از مدرن ترین تجهیزات روز و نیروی کار مجرب بهترین‌ها را برای شما به ارمغان می‌آوریم.  جهت مشاوره و بازدید پروژه با ما تماس بگیرید.


مطالب مشابه : 

کابنینت ام دی اف بتن چیست ؟

با بهترین برندهای ورق MDF آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *